Vad är det egentligen som sker i Toulouse?

Toulouse eller "la ville rose" har fortfarande inte riktigt hämtat sig efter den tragedi som staden har fått genomgå. Människor är lättade nu när man vet vem mördaren är och var han befinner sig, folk hoppas att man nu kan lägga detta bakom sig och gå vidare med sina liv. De jag har pratat med är fortfarande väldigt frustrerade över det som har hänt, jag har också hört flertalet funderingar om vad som kan ske vidare. Några tror att Mohamed Merah har sprängmedel där han befinner sig och ska avsluta allt med ett sista illdåd, många andra tror att han ska ta sitt liv på annat sätt och då även försöka ta med sig så många som möjligt. Vad som kommer ske får vi veta senare ikväll eller kanske imorgon.

Idag när jag tog mig till Universitetet (Université Toulouse II-Le Mirail, som förövrigt är beläget i samma område som gärningsmannens familj och även han själv mestadels bor), då möttes jag av flertalet piketbussar, motorcyklar och bilar med blåljus. Har personligen inte sett ett sådant polispådrag sedan terrdådet i Oslo 2011. Metron (tunnelbanan) hade mycket problem, om detta beror på polispådraget vet jag inte, men möjligt att system måste stängas av för att underlätta polisens arbete. Universitetsområdet var ovanligt lungt idag och ovanligt många var frånvarande, detta beror självklart på vad som har hänt, troligen inte för att folk sitter och sörjer, men folk sitter hellre framför en TV och följer vad som händer istället för att ta sig till universitetet.

I över 18 timmar har nu Mohamed Merah hållt sig instängd i en lägenhet i Toulouse, polisen har omringat byggnaden och den misstänkta mördaren har sagt att han ska ge upp sent ikväll. Jag har förstått att även i Sverige kan man följa händelseförloppet väl, jag har läst lite artiklar i svenska tidningar och de tar i huvudsak upp samma saker som de stora franska tidningarna gör, t.ex Le Monde.

Jag läste en kolumn av Oisín Cantwell på aftonbladet, ni kan läsa den här. Kolumnen jämför Breivik och Merah, Cantwell menar då att dessa terrorister är "skrämmande lika". Jag kan inte hålla med om detta - visst, båda är män och mördare som har mördat barn, där tycker jag dock att likheterna slutar. Man vet väldigt lite om Mohamed Merah och det är för tidigt att beskriva vem han är, en bild på mördaren har nyligen släppts genom en fransk nyhetskanal, den kan ni se här nedan. Jag tror att detta är en ganska typisk invandrarungdom i Frankrike som har stora aggressionsproblem och är väldigt psykiskt instabil. För att rättfärdiga sina brott använder han konflikten mellan Israel och Palestina, jag tror dock inte att Mohamed tror på sin sak i samma grad som Breivik gör. Med andra ord så dödar Mohamed mer eller mindre för att han tycker det är kul och inte i lika hög grad för att rättfärdiga något. Breivik var en man som höll sig i skymundan, han drog ingen uppmärksamhet till sig och han hade inget brottsregister när han blev tagen - med gärningsmannen i Toulouse gäller inte riktigt samma sak. Han har tidigare suttit fängslad i Afghanistan för bombtillverkning, han har då även rymt från detta fängelse och han är känd i Toulouse-området som kriminell.


Att Oisín Cantwell beskriver dessa två gärningsmän som slående lika tycker jag är en väldigt felaktig observation. Det de antagligen har gemensamt är något som gäller nästan alla terrorister, de dödar oskyldiga människor för att tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar, om detta ens stämmer med Mohamed får tiden utvisa. En jämförelse mellan dåden och sorgen är möjlig, men en jämförelse mellan gärningsmännen är vi inte riktigt mogna för ännu. Vi kan endast spekulera, det kan hända att Merah och Breivik är varandras spegelbilder, kanske att det inte finns några större likheter överhuvudtaget.

Jag hoppas verkligen inte att denna händelsen skapar mer islamofobi och rasism i vårt samhälle nu, som efter 9/11. Har redan märkt, på några bloggar, att skulden läggs på islam - detta är nästan lika tragiskt som skjutningarna.

Nu ska jag luta mig tillbaka och följa franska nyhetssändningar fram till att de fångar Mohamed Merah.

Fred & Kärlek

Kommentarer
Postat av: annarkia

Intressant analys!

2012-03-21 @ 22:50:09
URL: http://annarkia.se
Postat av: Karpstryparn

Intressant analys helt klart, intressant också att läsa ett inlägg skrivet av en person som bor i den staden.

2012-03-22 @ 00:06:07
URL: http://www.karpstryparn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0