Shake and bake...

... Ett uttryck med väldigt många skilda betydelser, precis som detta uttryck så ska denna blogg handla om många väldigt skilda saker. Jag kommer inte hålla mig till ett tema och skriver  istället om det som berör mig just den dag jag bestämmer mig för att skriva; mina hobbys, kritisera det jag ogillar och berömma det jag gillar.
Kan även tillägga att jag har älskat "shake n' bake" sedan jag hörde det överanvändas i filmen Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby, med Will Ferrell - som enligt mig är ett geni.



Jag är en kille, 22 år gammal, pluggar för tillfället i ett land utanför Sverige men inom Europa och E.U. Jag har bott här i 6 månader nu, vet inte hur länge jag ska stanna men det blir iaf ett skolår till efter detta.
Just nu håller jag på att lära mig ett nytt språk, vilket går förvånansvärt bra, efter den korta tid jag har befunnit mig här så så har jag lärt mig otroligt mycket, kan diskutera om vad som helst och förstår allt, då de flesta här inte pratar engelska så blir man tvungen att lära sig språket. 
På fritiden åker jag longboard, kollar för mycket på film och serier, umgås med vänner och festar en del. Ni kommer få höra allt om mitt liv senare.



Idag tänkte jag kritisera något, det är en blogg av en kille som utger sig för att vara 24 år gammal, f.d. modell och ensamstående småbarnspappa, detta tvivlar jag starkt på. Men, om det är sant - då är jag imponerad. Bloggen heter iaf: http://pappabloggen.devote.se/.
Han skrev igår ett inlägg om Jacob Zuma, sydafrikas president som har sagt(?!) att "vi ska skjuta ned de vita med maskingevär", väldigt felaktig översättning. Saken är den att Jacob Zuma har sjungit en sång tillsammans med sitt folk, som har en lite vrickad text, men som hänger med sedan apartheidtiden. Jag stödjer självklart inte detta men har en viss förståelse för traditionen. Sången handlar om att döda The Boer (ord för att beskriva Nederländsk bonde, som förtrycker de svarta). Jacob Zuma är en fruktansvärd person som, enligt mig, har en snedvriden bild på kvinnor. Men att vinkla en sådan här händelse för att lyfta fram en poäng är väldigt fel.

Men vad var poängen?

Jo, tydligen så är detta "omvänd rasism", ett uttryck som existerar, men som jag tycker att man ska vara försiktig med, om något så var det rasism - men knappt det. Det han tycker är fel är att Aftonbladet inte publicerat något om detta, han har istället hittat nyheten hos Fria Tider, en nät-tidning vars innehåll kretsar kring att peka ut invandrare som en kriminellt belastad homogen grupp. Han menar då att medier mörkar många nyheter som har med invandrare att göra!? WTF - Hur fan drog han en parallell mellan sveriges invandrare och Jacob Zuma? Det får förbli en gåta för både dig och mig. Han går sedan så långt att han drar in sverigedemokraterna i smeten, han menar då att medier, speciellt aftonbladet, inte skriver något annat än negativt om SD. Kom du på det helt själv? Medier och andra partier i vår riksdag har öppet gått ut och sagt att ett sammarbete med SD är uteslutet, istället håller man avstånd. Detta på grund av att SD är ett parti som är direkt farligt mot jämställdhet och demokrati i vårt kära Sverige. Sen är frågan om sverigedemokraterna har gjort någonting positivt under sin tid i riksdagen?

Pappabloggen, du påstår själv att du inte är rasist, det tror jag inte heller att du är. Jag tycker dock inte att du ska skriva om saker och ting som du inte har koll på, du är ingen stor bloggare, men har förutsättningar att bli. Om du läser detta så tycker jag att du ska lära dig lite om källkritik, tro inte på allt du läser och ta saker och ting med en nypa salt. Det är farligt att sprida sådan här information, internet är ett redskap som borde användas för att göra vårt Sverige, Europa och Tellus en bättre plats att leva i.

Tack för nu, börjar bli galet hungrig - ska äta Pasta carbonara, med bacon parmesan och allt annat gott.

Pejs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0